Chaufför eller professor: Vem marknadsför egentligen ditt IT-bolag? 2017-08-11T11:57:47+00:00

Chaufför eller professor: Vem marknadsför egentligen ditt IT-bolag?

Max Planck var en tysk teoretisk fysiker och främste upphovsman till kvantteorin.

Året är 1918. Enligt legenden åker den nyblivne Nobelpristagaren Max Planck runt hela Tyskland och håller en föreläsning om sina kvantmekaniska upptäckter. Samma föreläsning, om och om igen.

Efter en tid menar Plancks chaufför att han memorerat hela föreläsningen och utbrister, ”Professor Planck, den här rutinen börjar bli tråkig. Skulle du ha någonting emot att jag håller föreläsningen i München medan du sitter i publiken med min chaufförshatt?”

”Varför inte”, svarar Planck förtjust.

Sagt och gjort. Väl i München stiger chauffören upp på scen och håller det långa anförandet om kvantmekanik prickfritt vartefter en fysikprofessor i publiken ställer en hårresande svår fråga.

Talaren svarar utan att tveka, ”Nå, jag är förvånad över att jag får en så enkel fråga i en avancerad stad som München men jag ska be att min chaufför svarar på den.”

Historiens sensmoral

Poängen med historien, som berättats i många former under lång tid, är inte chaufförens fräcka och snabba svar.

Poängen är att göra distinktionen mellan att veta namnet på något och att veta något.

Att veta namnet på något betyder inte att du förstår vad det innebär och att spruta ur sig termer brukar snarare indikera en brist på förståelse.

Det här är något som marknadsföring i allmänhet, och marknadsföring av IT och teknik mot företag i synnerhet, är väldigt drabbat av.

Med andra ord, det är ett område med väldigt många chaufförer.

Att avslöja en chaufför

Problemet är att det krävs en professor-fråga för att avslöja en chaufför och i en bransch med kraftig slagsida mot de senare är frågorna för få och ”name-droppandet” för stort.

För de IT-företag som vill marknadsföra sig seriöst och ge ett verkligt värde mot ”professorerna”, alla kompetenta och tekniskt kunniga beslutsfattare, är det här ett stort problem.

Oftast landar det i att informationen antingen blir torr, faktaspäckad och otillgänglig eller full av floskler och nonsens.

Contentbyrån som anlitats har sällan tillräckligt med kunskap om teknik och målgrupp inom B2B IT.

Du får antingen göra så mycket av jobbet själv att du undrar varför du anlitade en byrå i första taget, eller få tillbaks innehåll som håller dålig kvalitet och därfår också ger dåliga resultat.

Slutsats

Så vad är lösningen?

Det bästa är naturligtvis att jobba med de som är ”professorer” både på teknik och marknadsföring.

De som förstår, och inte bara kan namnet på, de tekniska lösningarna och samtidigt förstår målgruppen: vilka utmaningar de har och vad de ser som värdefull information och värdefulla lösningar.

Det är kort och gott bättre att låta Planck hålla föreläsningen och behålla chauffören bakom ratten.

Lycka till!

Magnus Aschan är grundare av Teknikministeriet, tekniker och skribent.

Läs mer: Den subtila konsten att få en journalist att läsa din pressrelease

Trött på chaufförerna?

Vi är experter på att marknadsföra it-bolag. Kontakta oss så berättar vi mer.