Best practice: Det optimala nyhetsbrevet i siffror
Hur lång tid har du egentligen på dig att fånga läsarens uppmärksamhet i ett nyhetsbrev? Det har vi tagit reda på.

Senaste nyhetsbrevet från Farnham Street, som jag verkligen rekommenderar, trillade precis in i min inbox. Där läste jag följande påstående (fritt översatt):
Du har bara sex sekunder på dig att fånga någons uppmärksamhet – men om du lyckas intressera dem får du ytterligare tjugo till trettio sekunder.> I praktiken betyder det att du har cirka tretton ord på dig att fånga dem och ytterligare trettio till fyrtio ord att leverera din mest övertygande information.> Om ditt mejl överstiger 100 ord bör du lägga 40% av redigeringstiden på den första meningen, 40% på de följande 2-3 meningarna och bara 20% på resten. Det jag inte kunde läsa till mig någonstans var varifrån faktauppgifterna kom, så jag undersökte saken. Det här är vad jag kom fram till – siffrorna för ett optimalt nyhetsbrev:
Fånga uppmärksamhet
Påståendet om “sex sekunder” stöds inte direkt av forskningen. Istället visar studier att:
- Den genomsnittliga personens uppmärksamhetstid är cirka 8 sekunder
- Den genomsnittliga tiden för att läsa ett mejl är cirka 13,4 sekunder
- Skriv enkelt och tydligt – texter skrivna på mellanstadienivå presterar 36% bättre än texter skrivna på högskolenivå
- Korta, direkta mejl får bäst respons
Längd och timing
- Den optimala längden på ett nyhetsbrev i respektive stil:Bloggstil: Under 1000 ord
- Kampanjutskick: Under 500 ord
- Informativa guider: 500-1000 ord
- Kurerade nyhetsbrev: Under 2000 ord Bästa tidpunkten att skicka är kl 10:00 på tisdagar eller torsdagarÖppningsfrekvensen i Europa ligger på 21.75% i genomsnitt – så allt över det är bra!Ett nyhetsbrev per månad funkar bäst för de flesta verksamheter
Ämnesraden
- Optimal längd är 41 tecken eller 7 ord
- 6-10 ord i ämnesraden ger bäst öppningsfrekvens
- Använd max en emoji i ämnesraden
Mobil optimering
- En majoritet läser ditt brev i mobilen
- Texter upplevs dubbelt så långa på mobilen
- Textstorlek bör därför vara minst 16px för optimal läsbarhet
- Call-to-action ska synas utan scrollning
Källor
Bästa tiden och frekvensen att skicka nyhetsbrev + 8 tips https://getanewsletter.com/blog/basta-tiden-frekvens-att-skicka-nyhetsbrev/
Öppningsfrekvens nyhetsbrev – hur påverkar jag den? https://www.rule.io/marknadsforing/vad-ar-en-bra-oppningsfrekvens-och-hur-paverkar-jag-den/
5 tips för att lyckas med nyhetsbrevet https://www.sverigeskommunikatorer.se/kunskapsbank/artiklar/5-tips-for-att-lyckas-med-nyhetsbrevet/
6 tips för effektiva nyhetsbrev | Journey Agency Sweden https://se.journeyagency.com/blogg/6-tips-for-effektiva-nyhetsbrev/
Email Marketing Best Practices - som ger dig resultat! - Topvisible https://www.topvisible.se/inbound-marketing/email-marketing-best-practices/
How Long Should a Newsletter Be to Keep Subscribers Engaged?https://campaignrefinery.com/how-long-should-a-newsletter-be/
Average Human Attention Span Statistics & Facts https://www.socialrecoverycenter.com/blog/average-human-attention-span-statistics-and-facts
☕️ Vill du ha hjälp med att optimera eller skapa ditt nyhetsbrev? Hör av dig så tar vi en kaffe och ser om vi kan hjälpa till.
