2 december, 2024

Best practice: Det optimala nyhetsbrevet i siffror

Hur lång tid har du egentligen på dig att fånga läsarens uppmärksamhet i ett nyhetsbrev? Det har vi tagit reda på.

Best practice: Det optimala nyhetsbrevet i siffror

Senaste nyhetsbrevet från Farnham Street, som jag verkligen rekommenderar, trillade precis in i min inbox. Där läste jag följande påstående (fritt översatt):

Du har bara sex sekunder på dig att fånga någons uppmärksamhet – men om du lyckas intressera dem får du ytterligare tjugo till trettio sekunder.> I praktiken betyder det att du har cirka tretton ord på dig att fånga dem och ytterligare trettio till fyrtio ord att leverera din mest övertygande information.> Om ditt mejl överstiger 100 ord bör du lägga 40% av redigeringstiden på den första meningen, 40% på de följande 2-3 meningarna och bara 20% på resten. Det jag inte kunde läsa till mig någonstans var varifrån faktauppgifterna kom, så jag undersökte saken. Det här är vad jag kom fram till – siffrorna för ett optimalt nyhetsbrev:

Fånga uppmärksamhet

Påståendet om “sex sekunder” stöds inte direkt av forskningen. Istället visar studier att:

  • Den genomsnittliga personens uppmärksamhetstid är cirka 8 sekunder
  • Den genomsnittliga tiden för att läsa ett mejl är cirka 13,4 sekunder
  • Skriv enkelt och tydligt – texter skrivna på mellanstadienivå presterar 36% bättre än texter skrivna på högskolenivå
  • Korta, direkta mejl får bäst respons

Längd och timing

  • Den optimala längden på ett nyhetsbrev i respektive stil:Bloggstil: Under 1000 ord
  • Kampanjutskick: Under 500 ord
  • Informativa guider: 500-1000 ord
  • Kurerade nyhetsbrev: Under 2000 ord Bästa tidpunkten att skicka är kl 10:00 på tisdagar eller torsdagarÖppningsfrekvensen i Europa ligger på 21.75% i genomsnitt – så allt över det är bra!Ett nyhetsbrev per månad funkar bäst för de flesta verksamheter

Ämnesraden

  • Optimal längd är 41 tecken eller 7 ord
  • 6-10 ord i ämnesraden ger bäst öppningsfrekvens
  • Använd max en emoji i ämnesraden

Mobil optimering

  • En majoritet läser ditt brev i mobilen
  • Texter upplevs dubbelt så långa på mobilen
  • Textstorlek bör därför vara minst 16px för optimal läsbarhet
  • Call-to-action ska synas utan scrollning

Källor

Bästa tiden och frekvensen att skicka nyhetsbrev + 8 tips https://getanewsletter.com/blog/basta-tiden-frekvens-att-skicka-nyhetsbrev/

Öppningsfrekvens nyhetsbrev – hur påverkar jag den? https://www.rule.io/marknadsforing/vad-ar-en-bra-oppningsfrekvens-och-hur-paverkar-jag-den/

5 tips för att lyckas med nyhetsbrevet https://www.sverigeskommunikatorer.se/kunskapsbank/artiklar/5-tips-for-att-lyckas-med-nyhetsbrevet/

6 tips för effektiva nyhetsbrev | Journey Agency Sweden https://se.journeyagency.com/blogg/6-tips-for-effektiva-nyhetsbrev/

Email Marketing Best Practices - som ger dig resultat! - Topvisible https://www.topvisible.se/inbound-marketing/email-marketing-best-practices/

How Long Should a Newsletter Be to Keep Subscribers Engaged?https://campaignrefinery.com/how-long-should-a-newsletter-be/

Average Human Attention Span Statistics & Facts https://www.socialrecoverycenter.com/blog/average-human-attention-span-statistics-and-facts

☕️ Vill du ha hjälp med att optimera eller skapa ditt nyhetsbrev? Hör av dig så tar vi en kaffe och ser om vi kan hjälpa till.