Så fångar du publiken med ett överraskat element
Ett av de bästa råden för att nå fram med din kommunikation i offentliga kanaler är: stryk allt som inte överraskar.
Ett av de bästa råden för att nå fram med din kommunikation i offentliga kanaler är: stryk allt som inte överraskar.
Det här rådet är inte minst viktigt när du föreläser. De som sitter där i publiken lyssnar eftersom de vill lära sig något nytt. Vi vill alla ha det där aha-ögonblicket.
Vi lär oss och kommer ihåg det som förvånar. Det som sticker ut. Om inget sticker ut, om vi bara får höra det vi redan vet, glömmer vi snabbt bort eller lyssnar inte alls. Vi får inga nya perspektiv och ändrar ingen åsikt.
Våga ta bort det som alla redan vet, det självklara. Nyckeln till det här är givetvis att känna sin publik. Korta hellre ner din föreläsning eller text än att fylla den med vedertagen information som riskerar att få din publik att sluta läsa, eller nicka till en stund.
Har du redan hittat ditt "element of surprise" i det du vill framföra? Det är det här din publik vill höra om. Rensa bort allt annat. Har du inte hittat något än? Fortsätt leta tills du gör det.
Du behöver ett överraskat element för att fånga din publik.
❗️ VILL DU BOKA EN FÖRELÄSNING SOM ÖVERRASKAR?
Kontakta oss så berättar vi mer.